fbpx

Aflast dit bækken i løbet af dagen med disse huskeråd

17. januar 2020 | Gravide | 0 Kommentarer

Rigtig mange gravide får problemer med bækkenet under graviditeten. 

Nogle så tidlig som i uge 8, andre (og de fleste) omkring uge 24.

Der er mange årsager til, at bækkengener kommer. Det kan være manglende kernestyrke. Scoliose. Forhøjede niveauer af relaxin. Overbelastning over en længere periode. 

Træning kan forebygge og behandle. Men det er ikke al træning der er lige gavnligt for gravide med bækkensmerter. 

(læs også – 7 gode råd til dig der har bækkengener under graviditeten

 

Aflast bækkenet i løbet af dagen.

Hvis du har et stillesiddende arbejde, kan du opleve smerter i bækkenet i løbet af dagen. At sidde op og ned er ofte noget der fremprovokerer bækkensmerter. Derfor vil jeg anbefale at lave denne kontorworkout, eller bækkenkip på stol i løbet af arbejdsdagen. 

Sid på en pilatesbold og lav 8 tals rul 1 gang i timen. Dette kan hjælpe med at holde bækkenet bevægeligt og løsne op i statiske spændinger. 

Du bør også gå rundt ofte, i mindst 3-5 minutter af gangen. Det er ikke altid der lige er tid på en travl arbejdsplads. Men jeg er sikker på, at din chef og dig selv  synes det er bedre, du tager dig tid til det fremfor en sygemelding. 

 

Lav knibeøvelser

Knibeøvelser er vigtige under hele graviditeten. De reducerer ikke blot gener og styrker din bækkenmuskulatur. De er også med til at reducere risikoen for inkontinens. 

Sørg for at lave knibeøvelser i løbet af dagen, flere gange daglig for at styrke din kerne og dit bækken. 

 

Lav afspændingsøvelser

Når du sidder meget i løbet af dagen, er det også vigtig at afspænde musklerne omkring bækkenet. Butterfly er en rigtig god øvelse til at afspænde bækkenet. 

Sørg ellers for at lægge dig på langs (men bliv ikke liggende for lang tid) eller lave mindfulness afspændingsøvelser om aftenen eller inden frokost for også at give din krop og dit bækken lidt hvile. 

 

Huskeråd: 

Råd nr 1: Sæt din alarm til at ringe mindst 4 gange i løbet af arbejdsdagen. Kald alarmen bækkenkærlighed så ved du, at du skal huske at gå, stå, ligge eller lave øvelser. 

Råd nr 2: find små vaner i hverdagen som kan gøre det nemmere for dig at få det prioriteret. Det kan være, at du går en lidt længere tur, når du skal på toilettet. Eller at du laver knibeøvelser på vej til kaffemaskinen. 

Råd nr 3: Tal med din partner og dine kollegaer om det. Fortæl dem hvordan du har det. Hvad du kan mærke hjælper på dine smerter, og hvordan de kan støtte op omkring det. Spørg om hjælp til aflastning eller bed om hjælp til at minde dig om at holde små pauser i løbet af dagen eller skifte stilling. 

 

Hvis du døjer med voldsomme bækkengener, bør du opsøge en læge som kan henvise dig til en fysioterapeut, eller til os. 

 

Du er også velkommen til at booke en gratis screening hos os.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Træn korrekt under din graviditet

Træn korrekt under din graviditet

Efterhånden er der meget evidens, der giver basis for at anbefale alle gravide at træne. Træning under graviditeten giver rigtig mange fordele både for dig, din baby, den kommende fødsel og tiden efter. Det er vigtigt at træne både for at holde kroppen sund, funktionel og smerte/skade/sygdomsfri. 

Share This