fbpx

Har jeg et skævt bækken? Og hvad kan jeg gøre for at behandle det?

1. juni 2020 | Gravide | 0 Kommentarer

Har du et skævt bækken? Først og fremmest er det vigtigt at gøre opmærksom på, at rigtig mange har skævheder og ubalancer i kroppen. Nogle har været ”skæv” siden fødslen, hvor andre har pådraget sig det med årene. 

Når det er sagt, kan en graviditet ændre rigtig meget i forhold til muskulær balance og styrke. Derfor kan man også opleve, at man bliver skæv i løbet af graviditeten. Især hvis man træner, som man plejer, uden at tage hensyn til de ændringer kroppen gennemgår under graviditeten. 

 

 

Hvad er et skævt bækken? 

Et skævt bækken kan være skævt på mange forskellige måder. 

Et lateralt bækkentilt er, hvor bækkenet er tiltet til den ene eller anden side. Et lateralt bækkentilt er ikke et lokalt bækkenbundsproblem. Det er et full body problem, idet bækkenet sidder centralt i kroppen og derfor også tager stød fra overkroppen og ned og fra benene og op. 

Et bækken kan også tilte anteriort. Det betyder, at man som regel er svajlændet og derfor også har udfordringer med lænden, ryg, nakke og holdning. Som regel vil ens forkæde være for stram, mens bagkæden er for slap. 

 

 

Hvordan tester jeg om mit bækken er skævt? 

Jeg har lavet en billedserie, hvor du kan følge mine vejledninger til, hvordan du tjekker om dit bækken er skævt. Når du laver en squat, kommer du så mere ned i den ene side end den anden? Tag billeder af din squat forfra og bagfra og analysér. Gør det samme, hvor du står op. Er dit bækken helt lige og vandret, eller falder du lidt ned i den ene side? Har du skævheder i kroppen? 

 

 

 

Hvis du bor I Aarhus, er du også velkommen til at kigge forbi til en gratis bækkenscreening, som du kan tilmelde dig lige her.

 

 

 

Hvordan behandler jeg et skævt bækken? 

Det er et spørgsmål, jeg får RIGTIG ofte. 

Hvad er mit standardsvar? 

Det kan jeg ikke fortælle dig. Irriterende svar ikke? Jeg kan sådan set godt fortælle dig det, men det er ikke en løsning, der er ens for alle. Faktorer som din kernestyrke, din mobilitet, dit bevægelsesmønster, dine symptomer mm., har alle en betydning for, hvordan du skal behandle et skævt bækken. Både under og efter en graviditet. 

Som regel skal man arbejde med sin kerne som det første. En stærk kerne kan på mange måder gøre et skævt bækken bedre. Det er ikke altid, det alene kan virke som en behandlingsløsning. 

Jeg plejer selv at kombinere personlig træning for gravide med manuel terapi og hjemmetræningsøvelser. Det skal være individuelt tilpasset og udarbejdet på baggrund af en mere omfattende forundersøgelse og målinger. 

Jeg kan anbefale dig at starte med disse 2 øvelser for at komme i gang med træningen. 

 

 

Bear Crawl:

 

 

Hofteløft:

 

 

Hvilke symptomer kan et skævt bækken give? 

Der er mange symptomer som kan være opstået på basis af et skævt bækken under graviditeten. Der er som regel også en årsag som sidder længere oppe, end hvor dit bækken er. Det kan typisk komme fra nakken, ryggen eller skuldre. Men det kan også sidde centralt ved bækkenområdet. 

Symptomer varierer fra:

  • Iskiassmerter
  • Ondt i lænden
  • Svag kerne 
  • Svaj i lænden
  • Ondt i SI-leddet
  • Stramme hoftebøjere
  • Scoliose
  • Ondt i nakken
  • Spændingshovedpine
  • Smerter i knæ
  • Smerter i hofte
  • Spændinger i balde
  • Bækkengener

 

 

Drop symptombehandlingen 

Der er mange der synes, det virker lindrende med massage og manuel terapi. Udstræk og små øvelser for bækkenet er ofte noget en fysioterapeut anbefaler gravide med bækkengener. Men det er som regel kun symptombehandling. Det er sindssygt vigtig at finde årsagen til, at problemet er opstået i første omgang. Og nej, det er ikke kun fordi, du er gravid. Det kan have forværret situationen, men man skal ikke affinde sig med at gå rundt med gener,  når man er gravid. 

Derfor er det vigtigt at finde den rigtige behandling for bækkengener, skævhed i bækkenet og lændesmerter under graviditeten. Også så man kan forebygge større skader eller flere smerteområder. Det er i sig selv en stor belastning for kroppen at være gravid. Derfor er det fuldstændig afgørende, at man træner sin kerne op og gør sin krop stærk. 

 

 

Få hjælp af en specialist i træning for gravide med bækkengener. 

Det bliver du simpelthen glad for. Og det er hele investeringen værd! Der er intet win i at have ondt i bækkenet og lænden under sin graviditet. Er årsagen et skævt bækken, forsvinder dine gener ikke, blot fordi du har født. 

Derfor skal du gøre op med dig selv, om du vil bruge tid og økonomi på at prøve dig frem, eller om du vil satse på at finde løsningen på problemet og arbejde dig ud af problemet. 

 

Du kan læse mere om, hvad vi tilbyder gravide i Aarhus af behandling mod bækkenproblemer lige her.

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Træn korrekt under din graviditet

Træn korrekt under din graviditet

Efterhånden er der meget evidens, der giver basis for at anbefale alle gravide at træne. Træning under graviditeten giver rigtig mange fordele både for dig, din baby, den kommende fødsel og tiden efter. Det er vigtigt at træne både for at holde kroppen sund, funktionel og smerte/skade/sygdomsfri. 

Share This