Indlæg

Har jeg et skævt bækken? Og hvad kan jeg gøre for at behandle det?

1. juni 2020 | Graviditet

Har du et skævt bækken? Først og fremmest er det vigtigt at gøre opmærksom på, at rigtig mange har skævheder og ubalancer i kroppen. Nogle har været ”skæv” siden fødslen, hvor andre har pådraget sig det med årene. 

Når det er sagt, kan en graviditet ændre rigtig meget i forhold til muskulær balance og styrke. Derfor kan man også opleve, at man bliver skæv i løbet af graviditeten. Især hvis man træner, som man plejer, uden at tage hensyn til de ændringer kroppen gennemgår under graviditeten. 

 

 

Hvad er et skævt bækken? 

Et skævt bækken kan være skævt på mange forskellige måder. 

Et lateralt bækkentilt er, hvor bækkenet er tiltet til den ene eller anden side. Et lateralt bækkentilt er ikke et lokalt bækkenbundsproblem. Det er et full body problem, idet bækkenet sidder centralt i kroppen og derfor også tager stød fra overkroppen og ned og fra benene og op. 

Et bækken kan også tilte anteriort. Det betyder, at man som regel er svajlændet og derfor også har udfordringer med lænden, ryg, nakke og holdning. Som regel vil ens forkæde være for stram, mens bagkæden er for slap. 

 

 

Hvordan tester jeg om mit bækken er skævt? 

Jeg har lavet en billedserie, hvor du kan følge mine vejledninger til, hvordan du tjekker om dit bækken er skævt. Når du laver en squat, kommer du så mere ned i den ene side end den anden? Tag billeder af din squat forfra og bagfra og analysér. Gør det samme, hvor du står op. Er dit bækken helt lige og vandret, eller falder du lidt ned i den ene side? Har du skævheder i kroppen? 

 

 

 

 

Hvordan behandler jeg et skævt bækken? 

Jeg kan anbefale dig at starte med disse 2 øvelser for at komme i gang med træningen. 

Bear Crawl:

 

 

Hofteløft:

 

 

Hvilke symptomer kan et skævt bækken give? 

Der er mange symptomer som kan være opstået på basis af et skævt bækken under graviditeten. Der er som regel også en årsag som sidder længere oppe, end hvor dit bækken er. Det kan typisk komme fra nakken, ryggen eller skuldre. Men det kan også sidde centralt ved bækkenområdet. 

Symptomer varierer fra:

  • Iskiassmerter
  • Ondt i lænden
  • Svag kerne 
  • Svaj i lænden
  • Ondt i SI-leddet
  • Stramme hoftebøjere
  • Scoliose
  • Ondt i nakken
  • Spændingshovedpine
  • Smerter i knæ
  • Smerter i hofte
  • Spændinger i balde
  • Bækkengener

 

 

Drop symptombehandlingen 

Der er mange der synes, det virker lindrende med massage og manuel terapi. Udstræk og små øvelser for bækkenet er ofte noget en fysioterapeut anbefaler gravide med bækkengener. Men det er som regel kun symptombehandling. Det er sindssygt vigtig at finde årsagen til, at problemet er opstået i første omgang. Og nej, det er ikke kun fordi, du er gravid. Det kan have forværret situationen, men man skal ikke affinde sig med at gå rundt med gener,  når man er gravid. 

Derfor er det vigtigt at finde den rigtige behandling for bækkengener, skævhed i bækkenet og lændesmerter under graviditeten. Også så man kan forebygge større skader eller flere smerteområder. Det er i sig selv en stor belastning for kroppen at være gravid. Derfor er det fuldstændig afgørende, at man træner sin kerne op og gør sin krop stærk. 

 

Vil du gerne træne dit bækken op?

Prøv mit træningsprogram “bækkentræning”. Du kan træne efter programmet derhjemme eller tage det med i dit fitnesscenter.

Læs mere om træningsprogrammet “bækkentræning” her.

Velkommen

… til mit blogunivers.

Her vil jeg dele alt fra opskrifter og træningsprogrammer, til personlige indlæg og den nyeste viden med omdrejningspunkt i træning, sundhed, fertilitet, graviditet og efterfødsel. Jeg brænder for at hjælpe gravide, mødre og familier mod en sundere og stærkere hverdag, og jeg glæder mig til at inspirere dig!

Tak fordi du læser med <3

KIG LIDT RUNDT