fbpx

Vægtvedligeholdelse under graviditeten – forhøjet BMI? 

17. januar 2020 | Gravide | 0 Kommentarer

Under graviditeten er der mange, der har svært ved at acceptere vægtøgningen. 

Måske især dig, der var lidt overvægtig, inden du blev gravid. 

Personlig havde jeg det i hvert fald lidt stramt med at se vægten gå op, uden at jeg havde særlig meget kontrol over det. 

 

Hvor meget skal jeg tage på under graviditeten? 

Hvad man tager på, og hvor meget man i gennemsnit tager på, er ofte 2 forskellige ting. I forhold til livmoderens volumen, blodmængde, moderkage, fedtdepotet, baby, væske osv, siger man, at gennemsnittet bør ligge mellem 10-15 kg i vægtøgning. 

Nogen tager mere på, andre mindre. Det er normalt, at det varierer, og du bør derfor ikke sammenligne dig selv med andre. 

 

Må jeg godt tabe mig under min graviditet? 

Se det er en lidt anden snak. Du bør ikke gå på kur, når du er gravid. Det betyder, at du ikke skal spise efter et bestemt kalorieindtag eller være restriktiv med fokus på at opnå et vægttab. Årsagen til dette er, at det kan være usundt for dig og din baby, grundet frigivelse af ketoner og underernæring. Sørg i stedet for at spise sundt og varieret. Undgå sukker og raffinerede kulhydrater. Spis dig mæt i grøntsager fremfor hurtige snacks. Sørg for at drikke rigeligt med vand i løbet af dagen, og motioner under din graviditet. 

Alligevel er forskere uenige om, hvorvidt et vægttab under graviditeten er skadeligt eller ej. Et naturligt vægttab kan ske, hvis man ændrer sine madvaner og tænker over, hvordan man spiser. 

Og dette vil jeg naturligvis anbefale alle, gravid eller ej. Fordi det er vigtig for kroppen at få optimal ernæring for at kunne varetage kroppens funktioner og processer. 

Derfor er min holdning, at du gerne må smide nogle kilo under graviditeten, hvis årsagen til dit vægttab er, at du spiser sundere, end du plejer. 

Men når du er gravid er tiden ikke til at gå på kur. Det er hvert fald ikke mine anbefalinger.  

Hvis du taber dig i forbindelse med hyperemesis eller kvalme, er det en anden sag. Her har du ikke selv taget et valg, og det er også normalt at tabe sig på den basis. Opsøg en læge, alligevel, så din kvalme/opkastning måske kan blive afhjulpet. 

Skal man tage på, når man er gravid? 

Du SKAL ikke tage på, når du er gravid. Især ikke hvis du er overvægtig. Husk også at det er forskel på, om man tager 25 kg på, fordi man har været inaktiv og spist lige rigeligt med søde sager, eller om man tager 15 kg på, men har spist overvejende sundt og dyrket motion. 

Vægten er ikke så vigtig, efter mine personlige holdninger. Man går meget op i den i sundhedssystemet, fordi den er målbar. Men har man en sund livsstil og en sund fornuft, er det meget forskelligt, hvad man oplever at tage på under sin graviditet. 

Man kan dog stræbe efter vægtvedligeholdelse, når man har en BMI over 27 og derfor betragtes som overvægtig.

Det handler om, at man forsøger at ”tabe” sig ved at ikke øge vægten under graviditeten. På den måde har man reelt tabt sig, da baby vejer lidt, og vægten er stået stille. 

 

Giv din krop kærlighed!

Kærlighed, sundhed og velvære er alt noget man ikke kan købe sig til. Vigtigheden af et sundt helbred er langt vigtigere, end hvilket tal der står på vægten. 

Sørg for at spise optimalt, og dyrke motion når du er gravid. Det er vigtigere for dig og din baby, end du måske tror. Og har du brug for hjælp til at komme i gang med en sundere livsstil, eller inspiration/motivation til at komme i gang med træning under graviditeten, kan du tjekke vores hjemmeside ud og kontakte os for en uforpligtende samtale! 

 

Referencer 

https://www.sciencedaily.com/releases/2007/06/070605185550.htm

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/09/180906184239.htm

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK279575/

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Træn korrekt under din graviditet

Træn korrekt under din graviditet

Efterhånden er der meget evidens, der giver basis for at anbefale alle gravide at træne. Træning under graviditeten giver rigtig mange fordele både for dig, din baby, den kommende fødsel og tiden efter. Det er vigtigt at træne både for at holde kroppen sund, funktionel og smerte/skade/sygdomsfri. 

Share This