fbpx

Træn din core stærk til fødslen

24. juli 2019 | Gravide | 0 Kommentarer

En ting er at man skal træne op til sin fødsel. Ikke kun fordi man skal igennem hvad der svarer til at løbe et par marathon i træk. Men også fordi risici for komplikationer og akut kejsersnit falder hos kvinder der har trænet under sin graviditet. 

Men du skal også bruge din core til pressefasen. Når du har en stærk kerne, er det nemmere at arbejde med presseveerne, samtidig med at du bedre vil kunne klare den sidste spurt mod målstregen, selvom du er træt. 

Men jeg troede ikke man måtte træne sin mave når man er gravid?

Det må du sådan set heller ikke. Når du træner dine lige mavemuskler (rectus abdominus) under graviditeten, kan du risikere at rive bindevævet bagved yderligere over. På samme tid er dine mave muskler delte når du er gravid (rectus diastasis). Det betyder at der er åbent ind til baby. Hvis du derfor laver chrunsh øvelser, vil der ikke være noget beskyttelse ind til din livmoder. Af samme årsag kan du presse dit barn ned i bækkenet, som give unødig belastning af bækkenbunden som i forvejen er presset.

Tilgengæld må du meget gerne træne din kernemuskulatur under graviditeten. Når du træner din kerne, reducerer du risici for bækkenløsning, lænd – og iskiassmerter og nakke problemer. Du skal nemlig styrke din kerne under graviditeten af flere årsager. Den ene er at du bruger din kerne konstant, uden rigtig at tænke over det. Når du er gravid bliver hormonet relaxin frigivet, hvilket betyder at dine sener, led og bløde muskelgrupper bliver endnu blødere. Det gælder også din kernemuskulatur. Derfor er det super vigtig at træne sig til en stærk kerne under graviditeten. Især hvis man ønsker at komme af med typiske graviditetsproblematikker såsom lændesmerter og ondt i iskias nerven. Det gælder naturligvis også hvis man har bækkengener under graviditeten, eller man gerne vil forebygge bækkenløsning. 

Træn din kerne under hele graviditeten

Der er mange gode øvelser til kernetræning. Dog er det afgørende at ens teknik er korrekt, ellers kan man risikere at gøre ondt værre. Det er vi utrolig opmærksomme på i vores bootcamp for gravide i Aarhus. Også i vores online bootcamp for gravide, hvor man træner hjemme ved sig selv. Hvis man har et ønske om at forebygge bækkengener og være stærk og klar til fødslen og pressefasen, anbefaler jeg at man kommer forbi til et af vores workshop for gravide i Aarhus. 

Alternativt kan man følge med på vores online workshop for gravide hjemme fra sin sofa. Smart, ikke? 

Nå, tilbage til pointen. 

Du skal helst starte din kernetræning fra 6. graviditetsuge. Du må gerne starte inden din graviditet. Du må også gerne starte i 2. eller 3. trimester. Det vigtigste er faktisk at du starter. 

Vi har samlet nogle øvelser til jer herinde på bloggen under videoer – https://mariadior.dk/videoer/ 

Prøv de af, og giv det et par uger, så vil jeg love at du kan mærke en væsentlig forskel. Hvis du laver øvelserne korrekt selvfølgelig. 

Det er guld værd at have en sterk krop til sin fødsel. Det kan jeg slet ikke sige nok. Det er bare en meget federe oplevelse når man føler man har givet sin gravide krop de bedste vilkår! Så i gang med kernetræning under din graviditet. Og skriv til os hvis du har spørgsmål til øvelserne eller træning under graviditeten! 

 

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Træn korrekt under din graviditet

Træn korrekt under din graviditet

Efterhånden er der meget evidens, der giver basis for at anbefale alle gravide at træne. Træning under graviditeten giver rigtig mange fordele både for dig, din baby, den kommende fødsel og tiden efter. Det er vigtigt at træne både for at holde kroppen sund, funktionel og smerte/skade/sygdomsfri. 

Aflast dit bækken i løbet af dagen med disse huskeråd

Aflast dit bækken i løbet af dagen med disse huskeråd

Rigtig mange gravide får problemer med bækkenet under graviditeten. 
Der er mange årsager til, at bækkengener kommer. Det kan være manglende kernestyrke. Scoliose. Forhøjede niveauer af relaxin. Overbelastning over en længere periode. Træning kan forebygge og behandle. Men det er ikke al træning der er lige gavnligt for gravide med bækkensmerter. 

Share This