Indlæg

Sådan kombinerer jeg træning med familielivet

24. juni 2020 | Efterfødsel

Jeg elsker at træne. Det kommer ikke bag på jer, der kender mig. Før trænede jeg for at se ud på en specifik måde. Det har jeg droppet for længe siden. Nu træner jeg udelukkende, fordi jeg nyder at mærke mælkesyren i kroppen, at blive presset til jeg kender blodsmagen i munden, og at koble helt af og fornye min energi. Og energi har jeg virkelig brug for med 3 små børn, og en virksomhed der skal passes. 

Alligevel har jeg mødt en del udfordringer, når det kommer til at finde tid til at træne, efter jeg blev mor. I de kommercielle fitnesscentre her i Aarhus, er det umuligt at tage børnene med, når de vokser ud af liften. Klassisk efterfødselstræning, der primært bliver brugt på gulvet med en pilatesbold, har heller ikke været min kop te. Samtidig har jeg haft et ønske om at kunne få træningen klaret fra morgenstunden af, da det er det der giver mig mest energi og den absolut bedste start på dagen. 

Jeg har altid fået mest ud af træningen, når jeg har kunnet komme afsted alene. Det med at skulle holde øje med 3 børn, samtidig med at jeg skulle passe min træning, har ofte endt ud i leg og alt for mange pauser. Derfor har vi prioriteret, at jeg får lov til at træne 1 gang alene i løbet af dagen som minimum. Den træning ligger allerede kl 05.15-06.15. ja, det er, hvad jeg kalder morgentræning. 

Jeg cykler derefter hjem og henter børnene, som min dejlige mand har gjort klar til at blive afleveret. Så cykler jeg 10 km for at aflevere dem og møde på arbejde. 

Nogle dage når jeg at lægge et træningspas ind, inden jeg skal på jernhesten for at hente ungerne igen. Andre dage gør jeg ikke, og det er de dage, vi typisk skal til fit family bootcamp, ud på en legeplads, eller hvor vi klarer træningen sammen derhjemme. 

 

Vi vil gerne være aktive sammen 

Under min barsel med Matheo gik jeg til fit moms bootcamp (efterfødselstræning) 2 dage i ugen. Det var en fed måde at være sammen på, samtidig med at vi begge udviklede os og blev bedre motorisk. Det er bare lidt sværere at administrere, hvis man ikke er så heldig at have et job som mit, at få træningen klaret i dagtimerne. Derfor kommer jeg med de bedste råd til dig der ønsker at træne for at blive stærkere og gladere, men som ikke ønsker at lægge dit træningspas midt i familiehyggen, aftensmaden eller i putningen:

  1. Træn om morgenen, inden du skal møde. Enten kan du stå op, inden solen gør, og træne for dig selv med et program. Ellers så kan det hænde, at du kan organisere det sådan, at din bedre halvdel afleverer børnene de 2-3 gange i ugen, du ønsker at træne. 
  2. Træn om aftenen efter puttetid. Så går du ikke glip af de få, dyrebare timer med dit barn efter institutionstid. Det er super godt til dig, der er mor, uanset hvor gamle dine børn er, og som ønsker en kompetent instruktør og gode øvelser, der tager for sig de problematikker, vi mødre møder efter graviditeter. 
  3. Træn sammen som familie, lige inden aftensmad. Hvis du pakker din træningstaske, kan du tage af sted direkte efter arbejde. 
  4. Træn derhjemme og inkluder børnene. Jeg kender ikke én mor, der aldrig har lidt dårlig samvittighed over al den tid børnene bruger på ipaden eller foran fjernsynet, mens maden skal laves og ærinder klares. Tiden vi har med vores børn er dyrebar, og derfor er jeg tosset med ideen om at træne sammen med dem. 

 

 

Mangler du inspiration til hjemmetræningen?

Vi tilbyder træningsprogrammer til dig, der vil træne helt på egen hånd, men mangler inspiration til øvelser og program. Se vores udvalg af træningsprogrammer her. Du kan også træne online, hvor du får adgang til 3 træninger om ugen i 8 uger. Læs mere om vores online træning for mødre her.

Velkommen

… til mit blogunivers.

Her vil jeg dele alt fra opskrifter og træningsprogrammer, til personlige indlæg og den nyeste viden med omdrejningspunkt i træning, sundhed, fertilitet, graviditet og efterfødsel. Jeg brænder for at hjælpe gravide, mødre og familier mod en sundere og stærkere hverdag, og jeg glæder mig til at inspirere dig!

Tak fordi du læser med <3

KIG LIDT RUNDT

Få bedre nætter!

Få bedre nætter!

Som mange af jer ved, har jeg haft et barn, som slet ikke har ville sovet om natten. Dette har selvfølgelig taget hårdt på vores familie. Både min mand og jeg har også døjet meget med at ligge...

Et halvt år som Corona mor

Et halvt år som Corona mor

Der er en grund til at kun én forælder har barsel. Her er min Corona-barsel på godt og ondt. En søndag morgen i slutningen af februar 2020 kom han ud, vores lille basse af en dreng. Ikke mindre end...