Indlæg

Hvad må du IKKE træne når du er gravid?

23. april 2019 | Graviditet

Dette spørgsmål får jeg ofte, og det er også årsagen til at så mange vælger ikke at  træne under deres graviditet. Det må vi gøre noget ved, da der jo er SÅ mange fordele ved træning under graviditeten.

Der er ikke som sådan noget der er forbudt, når du er gravid. I virkeligheden handler det om at kende sin krop og dens begrænsninger. Hvis du er en erfaren rytter, og er komfortabel med din hest, skal jeg ikke fortælle dig, at du ikke må ride, når du er gravid. Men hvis du aldrig har redet før, er det ikke under din graviditet, du skal starte.

Det er heller ikke anbefalet at dødløfte 125 kg under din graviditet, men hvis du er vant til det, er der ikke noget galt i at fortsætte.

Når det er sagt, er der nogle anbefalinger og råd jeg gerne vil give dig omkring træning, når du er gravid.

Undgå risikosport

Ikke så unaturligt alligevel? Al risikosport er frarådet under din graviditet. Det er eksempler som slalom, ridning, al kontaktsport som hockey, kampsport, fodbold osv.

 

Undgå lige mavebøjninger fra 2. trimester

Lige mavebøjninger kan ødelægge dit bindevæv mere end højst nødvendigt og presser samtidig din baby, så snart dine mavemuskler har delt sig.

Sørg derfor for at rejse dig op ved at rulle om på siden, når du ligger på ryggen, og vælg i stedet øvelser for dine skrå mavemuskler.

Undgå planke på tæerne fra 2. trimester

I tillæg til lige mavebøjninger anbefaler vi ikke at man lave lige planke på tæerne. Der kommer for stort pres på bughulen og dit bindevæv og det er derfor ikke hensigtsmæssigt at lægge det store pres på bindevævet og din baby. Hvis du kan lave det rette opspænd i maven så må man gerne lave plankeversioner som armbøjninger og walking planke.

Undgå liggende bænkpres fra 2. trimester

Når du ligger på ryggen med vægt over dig, stopper du blodtilførslen fra vena cava under din graviditet. Din livmoder og organer presser ned mod vena cava, og får du ikke nok blod til hovedet, vil du besvime. Dette er ikke super gavnligt, mens du ligger med en vægtstang over hovedet.

 

Undgå at stå på hovedet

Når du står på hovedet og er gravid, stopper du igen for blodtiflørslen gennem vena cava. Denne gang til din underkrop. Derfor frarådes du at stå på hovedet under din graviditet.

 

Lyt til din krop

Nogle kan sagtens træne intervaltræning, løbe, styrketræne og ride under deres graviditet under problemer. Du skal altid lytte til din krop, og de signaler den sender dig. Hvis du bliver utilpas, er det bedst at stoppe træningen. Sørg for at få nok væske og energi under træningen når du er gravid.

 

 

 

Velkommen

… til mit blogunivers.

Her vil jeg dele alt fra opskrifter og træningsprogrammer, til personlige indlæg og den nyeste viden med omdrejningspunkt i træning, sundhed, fertilitet, graviditet og efterfødsel. Jeg brænder for at hjælpe gravide, mødre og familier mod en sundere og stærkere hverdag, og jeg glæder mig til at inspirere dig!

Tak fordi du læser med <3

KIG LIDT RUNDT