Indlæg

“hvad der end er sket dernede, så skal du vidst fortsætte med det!”

24. april 2019 | Efterfødsel

Signes ærlige fortælling om vores

Fit Moms 2 Be Bootcamp

 

Jeg er blevet spurgt, om jeg har lyst til at skrive et blogindlæg om min oplevelse af at være på Fit Moms 2 Be bootcamp og hvorfor jeg tilmeldte mig.. Det ville jeg gerne, her i mine sidste (lidt kedelige) barslesdage inden fødslen. Men så får I også hele fortællingen, på godt og ondt, og både med ynk og pral..

 

Ovenpå en hård start på graviditeten med alle de klassiske symptomer og et stort svind i mine muskler, efter mange uger i sengen med riskiks som primære fødeindtag, var jeg nået til et punkt, hvor det var hårdt bare at gå på de få trapper i vores nye hus.

 

Når husrenovering og graviditet falder sammen

Så der stod jeg i efteråret med de to fysisk og psykisk hårdeste gør-det-selv projekter i mit liv.. Vi havde lige købt hus (et gør-det-selv-projekt) og så var jeg gravid. Begge projekter havde været planlagt og ønsket i længere tid, men ikke ligefrem planlagt til at skulle falde sammen. Men det kan man jo sige sig selv, at sådan noget altid gør. Tanken om ikke at kunne eller måtte løfte en murbrok eller andet fysik arbejde i huset gjorde både graviditet og byggeprojekt en anelse uoverskueligt.

Hvordan træner man en gravid krop op?

Jeg er så heldig! Så heldig at have mange, rigtig mange, gode mennesker i mit liv, der gerne vil passe på mig og fortælle mig, hvordan jeg skal passe på med det ene og passe på med det andet og ikke må løfte dit og dat under graviditeten. Alle kommentarer givet i den bedste mening, men i min situation svære at forholde mig til, for jeg havde ikke planer om at overlade mig til graviditeten som en sygdom, hvor man ikke må eller kan det ene og andet. Samtidig var jeg også klar over, at jeg havde brug for et kickstart til at komme i gang med at træne min krop op til at kunne holde til både at bygge hus og baby på én gang. Men én ting er at træne en ikke-gravid krop op, som mange ville kunne i et træningscenter på hold eller med styrketræning, en anden ting er at træne en gravid krop op. For som mange af de dejlige mennesker i mit liv brugte meget tid på at fortælle mig, så sker der mange ændringer i kroppen under graviditeten. Det var vigtigt for mig at træne min krop op til at blive stærk på den rigtige måde og uden at lave skader på mig selv. I stedet for at sidde og kigge på et byggeprojekt og en graviditet, der kørte afsted med mig som tilskuer eller passagerer, ville jeg være med i begge dele så aktivt som muligt.

At komme i kontrol over sin egen krop

Jeg tilmeldte mig prøveugen ved Maria Dior, da jeg var i uge 18 i graviditeten og da jeg kom hjem fra første træning, kiggede min kæreste forundret på mig og sagde “hvad der end er sket dernede, så skal du vidst fortsætte med det!” Og det sagde han fordi, at jeg var glad op over begge øre. Glad fordi jeg for første gang i mange mange uger havde haft følelsen af, at det var mig der var i kontrol, mig der arbejde med min krop og fik den til at gøre ting, som jeg bestemte. Ting, som jeg havde fået at vide (af uvidende), at gravide ikke kunne eller burde. Men ting som jeg var helt tryg ved at gøre grundet meget professionel og sikker vejledning.

Fra 4 til 11 minutter i wallsit

Derfra var der ligesom ikke rigtig nogen tvivl om, at jeg skulle på Fit Moms 2 Be bootcampen. På den første bootcamp gik jeg fra ved første test at kunne sidde i wallsit i 4 min og 8 sekunder, til efter 8 uger at kunne sidde i 7 min og 20 sekunder. Jeg gik fra at kunne tage 30 pushups på 51 sekunder til at kunne på 41 sekunder. Stort set alle mine testresultater var forbedret markant samtidig med, at jeg i mellemtiden var blevet en del mere gravid, større og tungere. Efter første bootcamp meldte jeg mig på endnu en, hvor jeg yderligere ved første test sad 11 minutter i wallsit og lavede 30 pushups på 37 sekunder. Bootcampen handler ikke kun om fysisk styrke og udholdenhed, den handler i høj grad også om kropskontrol, teknik og ikke mindst fokus. Fokus som jeg forventer bliver et af de vigtigste redskaber under fødslen. Derudover har bootcampen givet utroligt mange skønne grin og et roligt og trygt miljø at komme i. Et miljø, hvor der er plads til alle, uanset om man er gammel fitnessdronning eller gerne vil prøve det der træning for første gang. Der er plads til at synes, at en øvelse er mega svær, og der er plads til at fejre, når man endelig fanger den. Der er plads til at spørge om personlig hjælp og der er plads til at kæmpe i flok. Der er plads til alle og der er ALTID god stemning.

Tryghed midt i graviditetsjunglen

Foruden de to ugentlige træninger, giver de små oplæg inden hver onsdagstræning et indblik i det at være gravid og alt hvad det indebærer. Oplæggene og træningerne giver tilsammen redskaber til at håndtere graviditet og fødsel og passe bedst muligt på sig selv undervejs, uden blindt at skulle rette sig efter alle de meget velmenende men også konservative ideer og råd omkring, at man som gravid helst skal holde sig til graviditetsyoga og -svømning. Det er en jungle at være gravid og der findes titusinde måder at være gravid på, alle lige rigtige. Forsøger man at google, så risikerer man at få afgørende sundhedsråd fra min-mave.dk eller hestenet.dk, så det er så vigtigt at man som gravid er kritisk over den information man får. Jeg har valgt, og dermed ikke sagt, at det er det rigtige for alle, at lytte det mange af de råd jeg har fået gennem bootcampen, fordi jeg stoler på, at de er af en kvalitet jeg er tryg ved – hvilket ikke siger så lidt, når det drejer sig om det lille nye liv, der vokser inden i en. Det er vigtigt for mig, at det her blogindlæg ikke skal lyde som ren reklame (hvilket det måske lidt gør), men mere som en ærlig fortælling om, hvor vigtig en del af min graviditet, det har været at træne og forberede mig på fødslen og livet med baby. Min situation og mine valg er ikke nødvendigvis rigtige for alle, men man er nød til at kaste sig ud i graviditets-junglen og opleve, mærke og suge til sig og efterfølgende sortere og lukke af for det man ikke vælger at tro på.

 

Udover en række venskaber, jeg håber og tror vil holde mange mange år, har bootcampen givet mig muligheden for at føle mig stærk. Jeg har både brækket gulv op og båret murbrokker i mit hus, hvilket jeg næsten ikke havde turde håbe på var muligt. Jeg har i det hele taget følt, at jeg, i så høj grad, det har været muligt, har taget styringen over mit liv gennem graviditet og ombygning. Men igen vigtigst af alt så har jeg genvundet følelsen af at føle mig stærk og smertefri (dvs. fx Ingen bækken-, nerve- eller ryggener) – og mon ikke det bliver en meget god følelse at huske på, når jeg (forhåbentlig) inden længe skal føde mit barn.

 

Signe

 

Velkommen

… til mit blogunivers.

Her vil jeg dele alt fra opskrifter og træningsprogrammer, til personlige indlæg og den nyeste viden med omdrejningspunkt i træning, sundhed, fertilitet, graviditet og efterfødsel. Jeg brænder for at hjælpe gravide, mødre og familier mod en sundere og stærkere hverdag, og jeg glæder mig til at inspirere dig!

Tak fordi du læser med <3

KIG LIDT RUNDT

Få bedre nætter!

Få bedre nætter!

Som mange af jer ved, har jeg haft et barn, som slet ikke har ville sovet om natten. Dette har selvfølgelig taget hårdt på vores familie. Både min mand og jeg har også døjet meget med at ligge...

Et halvt år som Corona mor

Et halvt år som Corona mor

Der er en grund til at kun én forælder har barsel. Her er min Corona-barsel på godt og ondt. En søndag morgen i slutningen af februar 2020 kom han ud, vores lille basse af en dreng. Ikke mindre end...