Indlæg

En komplet guide til vitaminer og mineraler for gravide

24. april 2019 | Graviditet

Hvilke vitaminer skal jeg have, nu hvor jeg er gravid? Hvad er de forskellige vitaminer gode for?

Jeg har lavet en komplet oversigt over de mest gængse og vitale vitaminer og mineraler under hele graviditeten her.

 

Dette indlæg indeholder reklame for zentabox

 

Vitamin A

Vitamin A har en betydning for slimhinder, din hud og dit syn. Når du er gravid spiller vitaminet desuden en rolle for normal udvikling af fosteret. Det sørger også for at bidrage til korrekt foster-vækst.

Gravide anbefales ikke yderligere vitamin A, end hvad der normalt er doseret med i en multivitamin pille. Du får retinol (den animalske kilde til vitamin A), når du spiser lever og levertran. Derfor frarådes gravide at indtage dette under graviditeten. Leverpostej kan man godt spise. Overdosering af vitamin A kan give dit fostermisdannelser. Disse misdannelser kan bla. vise sig som karforandringer, øredefekter og urinvejsdefekter.

 

Vitamin D

Vitamin D får man oftest fra sollys. Det lagres i kroppen. Der er dog studier der tyder på, at vi generelt får for lidt vitamin D. D vitamin findes også i animalske produkter. Især findes et stort indhold af D-vitamin i fed fisk, lever, smør og æg. Fiskeleverolie er den bedste kilde i forhold til animalske produkter.

Funktion

D-vitamin hjælper med at absorbere calcium og phosphat fra tarmen. Den sørger også for at indbygge calcium i knogler og tænder og er derfor afgørende for knogledannelse.

D-vitamin kan øge fødselsvægten og mindske risikoen for allergier og astma hos din baby. Der er dog ikke endnu tilstrækkeligt med evidens på området, til at det kan ændre de anbefalede mængdebehov hos sundhedsstyrelsen.

Hvis du mangler D-vitamin under graviditeten, kan det resultere til at knogleopbygningen ændres, så de bliver bløde og deformerede. Gravide og ammende har et større behov for vitamin D.

 

Vitamin E

Der findes mange kilder til vitamin E. Især vegetabilske olier, fed fisk, æg, kød og nødder. Vitamin E er et af de vigtigste antioxidanter til forebyggelse af kræft og hjerte-kar sygdomme.

For tidlig fødte børn er mest udsatte for mangel på vitamin E. Det giver en risiko for blødning og ødelæggelse af de røde blodlegemer.

 

Vitamin B6

Findes i kød, grøntsager og kornprodukter. Nogle undersøgelser har vist, at indtagelse af en stor dosis B6-vitamin kan reducere kvalme og opkastninger hos gravide. Dette er set især hos gravide der lider af svær graviditetskvalme.

 

Folinsyre

Kaldes også folat, og et højt indhold findes blandt andet i lever, grønne grøntsager og forskellige frugter.

Det er nødvendigt med folinsyre for aminosyreomsætningen og for kernesyre syntese, DNA og RNA. Mangel vil derfor påvirke celledeling og proteinsyntese.

Når du er gravid, er udskillelsen af folinsyre høj, og øges i takt med fosterets vækst. Det tyder på, at mangel af folinsyre under graviditeten kan resultere i nedsat vækst af fosteret, præeklampsi og for tidlig fødsel.

Folinsyre forebygger endvidere neuralrørsdefekter som anencephali og spina bifida.

 

Vitamin C

Findes især i citrusfrugter, bær, grøntsager og kartofler.

Vitaminet deltager i collagen dannelsen som indgår i knogler, brusk, bindevæv og tænder. Det fremmer endvidere omdannelsen af folinsyre og absorberer jern og folinsyre.

 

Jern

Gravide, ammende og præmature børn har især brug for jern i større grad. Du finder jern i indmad, grønne grøntsager, kød og brød. Alle gravide anbefales at tage jern som tilskud fra uge 10. Jern betyder noget for fosterets jernbehov og for at udvikle placentastrukturer. Endvidere skal den sørge for at dække blodtab i forbindelse med fødslen.

 

Zink

Zink har bla betydning for sårheling. Et højt indtag af fuldkornsprodukter nedsætter absorptionen af zink. Et tilstrækkeligt indtag er vigtig for fosterets normale vækst og udvikling. Har man et for lavt indhold af zink i blodet, er man relateret til at føde et barn for tidligt eller føde et barn med en lav fødselsvægt.

 

Kilder:

http://www.jordemoderforeningen.dk/fag-forskning/farmakologi/38-vitaminer-og-mineraler/#c1905

https://www.sst.dk/da/sundhed-og-livsstil/graviditet-og-foedsel/information-til-gravide/folsyre,-jern,-d-vitamin-og-eventuelt-kalk

https://www.sst.dk/da/sundhed-og-livsstil/ernaering/d-vitamin

https://zentabox.dk/produkter/gravid_multivitamin

Velkommen

… til mit blogunivers.

Her vil jeg dele alt fra opskrifter og træningsprogrammer, til personlige indlæg og den nyeste viden med omdrejningspunkt i træning, sundhed, fertilitet, graviditet og efterfødsel. Jeg brænder for at hjælpe gravide, mødre og familier mod en sundere og stærkere hverdag, og jeg glæder mig til at inspirere dig!

Tak fordi du læser med <3

KIG LIDT RUNDT