fbpx

At balancere træning med familielivet

18. november 2018 | Efterfødsel, Personlig | 0 Kommentarer

Balance..

Det er ikke særlig lang tid siden at vi ingen børn havde, og dermed havde en noget større frihed end hvad vi kan prale af på nuværende tidspunkt. Af og til (læs: ret ofte) savner vi friheden vi havde til at kunne træne på de tidspunkter der passede os bedst.

Lasse har altid løbet meget, og han har været triatlet på højt plan i mange år. Jeg har dyrket mange forskellige sportsgrene, men efter jeg blev uddannet holdinstruktør, gik min studietid med at undervise om aftenen. Jeg nød at kunne tage af sted efter skole for at træne samtidig med jeg tjente penge på det. Jeg blev ved med det et stykke tid, indtil jeg blev gravid og fik Mila.

Under min barsel passede jeg og Mila vores træning ind om formiddagene, og tidlig morgen. Det fungerede rigtig godt for os, da hun stadig var så lille at hun kunne ligge i liften under træning i fitnessworld. Når hun blev 7 måneder og liften var for lille, blev det dog et større problem end vi lige havde forventet. Vi skulle pludselig arrangere træningen så jeg kunne komme afsted uden Mila, når Lasse var hjemme fra arbejde.
Det betød at jeg kunne tage til træning i fitness world 2-3 gange i ugen om eftermiddagen, efter aftensmaden (og nogle gange midt i aftensmaden), og de resterende 3 dage, var det Lasse der kunne tage af sted til sin træning. Det endte ud i at vi nærmest ikke så hindanden i løbet af dagen, og når vi gjorde, var det blot for at aflevere Mila, så en kunne tage af sted til træning.

Det blev endnu værre når Mila begyndte i institution og også skulle til gymnastik 1 dag om ugen. Det var et cirkus at finde rundt i, og organiseringen krævede virkelig skarphed til sidste detalje. Det blev egentlig mere stressende end sjovt, at tage til træning, og det var på det tidspunkt jeg fik ideen om at starte familie-træning. En træningsform hvor Mila kunne blive udfordret i børnehøjde, hvor hun kunne danse til børnemusik mens jeg og Lasse trænede sammen med hende. Hvor vi var fælles om træningen og hvor vi kunne spise aftensmad sammen alle 3 efter træningen og ikke skulle tænke på hvornår vi skulle få presset vores egne træning ind.

For os er det vigtigt at være funktionel i hverdagen som småbørns familie. Derfor har vi tilpasset træningen ud fra de problematikker vi oftest ser hos familier med små børn. Endvidere var det vigtigt for os at sørge for at Mila synes det var sjovt at komme med til træning, og at vi selv fik sved på panden og gik hjem med en følelse af at det var hårdt at være af sted, men at vi så havde fornyet energi og overskud.

Der findes mange måder at være sammen på som familie, og samtidig få passet sin træning, men jeg tror at det vigtigste er at man ikke synes det bliver for besværligt. Find en legeplads og lave en bodyweight workout med dit barn der. Tumle rundt derhjemme hvor pulsen kommer op og samværet med dit barn bliver så kvalitativt som overhovedet muligt. Sørg for at lave nogle gode øvelser udenfor eller derhjemme som du og dit barn elsker, så er det nemmere at holde fast i de sunde vaner.

Vi har lavet nogle øvelser til dig som du kan finde eksempler på, på vores youtube side. Bliv inspireret til at få mere aktivitet ind i hverdagen og vær kreativ. Og skulle det gå helt galt, er I jo velkomne til at prøve vores fit family bootcamp! Vi synes det er den allerbedste tid vi bruger sammen med vores børn, og vi er sikre på du vil have det på samme måde!

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Sådan får du tid til at træne med en baby i huset

Sådan får du tid til at træne med en baby i huset

Det kan som mor være svært at finde tid til sig selv og finde tid til, hvornår man skal træne. Heldigvis behøver din baby ikke at sove, for at du kan få trænet. Der er nemlig rigtig mange måder, hvorpå du kan inddrage din baby i træningen.

Share This