fbpx

3 aktive lege med din rolling, hvis I også vil træne og være sammen med børnene samtidig

14. januar 2020 | Familietræning | 0 Kommentarer

Vores Fit Family Bootcamp er bygget op omkring dette! Jeg tænker, vi snart skal have gang i den igen, for den er virkelig genial. At træne er vigtigt af mange årsager. Som småbørnsfamilie kan man have svært ved at presse træningen ind i sin dagligdag. Det kender jeg godt. Men det handler som regel om prioriteringer. 

Personlig får jeg det bedre, når jeg har trænet. Jeg er meget mere produktiv, samtidig med at jeg er bedre til at være positiv i løbet af dagen. Det handler om disciplin og viljestyrke. For hvis jeg kan, kan du også. 

Men hvad skal man lave? Hvornår skal man træne? 

Hvis I ikke kan prioritere træningen som familie, eller få det til at hænge sammen rent praktisk, giver vi et godt bud på, hvordan man kan strikke træningen sammen med børnene. 

 

Terningspillet: 

Kom op af sofaen! Find en terning. Her handler det om at træne, mens man slår en terning. 

Reglerne er simple. Alle laver den øvelse, tallet man slår siger. Den der får flest 6’ere indenfor 20 minutter har vundet. 

Her er øvelserne man skal lave for hver terning – alle øvelser skal laves 1+ gentagelser per terningslag:

  1. Squats (gerne med baby på armen, rolling på skuldrene) og de større børn laver selv squats.
  2. Push ups (med rolling på ryggen?) eller hvor I skal give high fives mellem hver gentagelse!
  3. walking lunges (gerne med baby på armen, rolling på skuldrene). De større børn går med.
  4. Sit ups med klap (børnene klapper når mor og/eller far kommer op i sin situp). Har du delte mavemuskler, må du ikke lave situp – find derfor hellere et alternativ på vores hjemmeside
  5. bear crawl (med et barn på ryggen (ouch!) eller hvor børnene selv laver øvelsen)
  6. burpees 

Spil i 20 minutter hvor I skiftes til at slå med terningen. Skift gerne øvelserne ud, hvis I synes, det er andre øvelser der er sjovere eller bedre for jer! 

Så har man fået 20 minutters effektiv træning ind.

 

Forhindringsbane

Lav en forhindringsbane i huset eller i haven. Sørg for at inkludere en masse motorisk udviklende øvelser så som hop, kryb, kravle og balancere. 

Vælg om I skal gennemføre banen sammen, eller om I skal køre mod hinanden. 

Vores forhindringsbane bestod af følgende; 

Løb – sækkehop – baglæns crawl – hop over – kryb under – hop på 1 ben – trillebør – balancér over  – walking lunges – jumping squats – spiderman – baglæns løb – gå på hænder

 

Aktiv fortælling 

Find jeres favorit historie og lav bevægelser til den. Det kan være en historie, som I selv opfinder, hvor der er aktiviteter til. Et eksempel er vores historie: 

Der var engang en stooooor (stræk op på tæerne) kæmpe der boede i en lille by. Han trampede (aktivitet) rundt. Først trampede han hele vejen op ad bjerget (aktivitet) derefter rullede han (aktivitet) hele vejen ned i den lille landsby. Indbyggerne blev så forskrækket at de hoppede rundt (aktivitet) så hurtig de kunne og sprællede med arme og ben (aktivitet). Først løb de (aktivitet) i alle retninger. Derefter forsøgte de at gemme sig for kæmpen. De lagde sig ned på gulvet (aktivitet) og hoppede op igen (aktivitet). Det gjorde de flere gange, rigtig mange gange. Osv… 

Det er en god måde at være sammen på, at være kreative med børnene og at få træning ind i småbørnsfamilielivet. 

Lad endelig børnene prøve sig frem med historien, det synes de oftest er rigtig sjovt! 

 

Har I nogle idéer eller erfaringer som har fungeret hos jer? 

Rigtig mange familier ønsker at træne sammen. Det er de færreste der gør det, men hvis det er fordi, de mangler inspiration til aktive lege med børn, må I gerne dele jeres bedste tips i en kommentar! 

God legelyst!

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Derfor skal du træne sammen med andre

Derfor skal du træne sammen med andre

Når du træner med andre, udforsker du også dine sociale relationer, og du bliver mere disciplineret af at have en aftale, du ikke vil aflyse i samme frekvens som aftaler med dig selv. Udover det får man sparring fra andre, og træningen bliver mere kreativ og variabel, idet man er flere om at vælge øvelser og designe programmer. Så når du træner med andre, får du generelt bedre resultater, end når du træner alene. 

Share This