fbpx

Vægttab efter fødslen? Dette bør du vide!

12. december 2019 | Efterfødsel | 0 Kommentarer

Det er ikke så ualmindeligt at have et ønske om at tabe sig efter fødslen. Man har som regel taget på i løbet af graviditeten, og kroppens udseende har ændret sig. Det er okay. Det er også okay at have et ønske om at komme af med overflødige kilo. Men hvad skal du være opmærksom på, hvis du gerne vil tabe dig efter fødslen? Det fortæller jeg i dagens blogindlæg. God læselyst!

Giv kroppen 4-6 uger til at komme sig

Din krop har været igennem en kæmpe traume i forbindelse med både graviditet og fødsel. Giv dig selv og din krop en pause og tillad dig selv at falde til ro i din nye rolle, inden du begynder på et vægttabsprojekt. Det tager tid for livmoderen at trække sig sammen, og din baby har virkelig  brug for dig helt i starten af livet. I stedet for at booke din kalender op med træningsaftaler og madlavningsplaner, anbefaler jeg dig at bruge tiden på at få amningen etableret og lære din baby at kende. Ikke vær så hård ved dig selv. Det er helt normalt, at man stadig ligner en der er gravid i 6. måned. Det er kun på instagram det er unormalt at se sådan ud ;). 

Drop kurer

Det gælder sådan set ikke kun, når man lige er blevet mor. Jeg mener, man ALTID skal holde sig langt væk fra kurer. For det første tager de oftest utrolig meget tid at efterleve. Man begrænser sig selv rigtig meget, og det er bestemt ikke en varig løsning. Jeg ved godt, man gerne vil, at kiloene flyver væk, ligeså nemt som man tog dem på. Sandheden er dog, at det er lidt spild af tid at opnå et hurtigt vægttab, for så lige så hurtigt at tage over halvdelen på igen. Start i stedet med at overveje hvilke usunde vaner der fylder allermest i din kost og ændr dem først. Så har du der lagt et rigtig godt forarbejde. Hvis du rigtig gerne vil lave en livsstilsændring, hvor du lærer at arbejde med dine vaner, så du bibeholder dine resultater, er jeg den første til at anbefale dig et kostforløb hos os!

 

Ikke gå op i kalorier

Det tager umådelig langt tid at skulle tælle kalorier, og det bliver hurtig en afhængighed, som igen begrænser dit liv på mange områder. Det er bedre overvejende at vælge de sunde fødevarer, der har et højt næringsindhold per gram. Sig hellere nej tak hver anden gang du får tilbudt noget usundt. Så har du allerede halveret dit indtag af søde sager!

Lad være med at forbyde dig selv forskellige fødevarer. Vælg hellere gode tommelfingerregler som  kun at spise usundt, når du er til et arrangement ude af huset. 

 

Drop ikke kulhydrater hvis du ammer

Selvom du kan få meget energi af fedt, er det ikke kroppens foretrukne energikilde. Jeg anbefaler derfor i stedet for, at du stadig får kulhydrat i din kost, hvis du ammer din baby, for at undgå at mælkeproduktionen går i stå. Spis sunde, essentielle fedstoffer fra fed fisk, avocado, nødder og kerner, og vælg dit kulhydrat af fremragende kvalitet. Du kan altså med fordel droppe lyst brød, pasta og ris, og i stedet vælge fuldkornsvarianter og en mindre mængde end du måske normalt indtager. 

 

Kosten spiller 80 % og fysisk aktivitet de sidste 20 %

Selvom træning er SUPER VIGTIG for din core, bækken og generelle kropsfunktion, er det ikke det der vinder, når vi taler om et vægttab. Du kan ikke træne et dårligt kostindtag væk. Hvis du ikke er interesseret i at styrke din krop og ”stramme den op” efter en fødsel (hvilket jeg stærkt anbefaler), er det vigtigste du kan gøre, at sørge for at din kost spiller. Den har nemlig aller størst effekt på et vægttab!

Husk at det er svært at ændre sine vaner og leve sundere. Det kræver hårdt arbejde og god viden om kost og ernæring. Du er altid velkommen til at tage fat på os, hvis du ønsker en gratis, uforpligtende samtale omkring kost og træning!

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

9 fordele ved efterfødselstræning 

9 fordele ved efterfødselstræning 

Vi giver dig 9 gode grunde, der forhåbentlig kan give dig lidt motivation og måske bidrage med det sidste skub, hvis du ikke allerede er i gang med din efterfødselstræning. Husk at træningen ikke behøver at være i et fitnesscenter eller på et hold. Det kan sagtens bare være dig og baby hjemme på stuegulvet. 

Share This