Indlæg

Skab gode rutiner for din baby

28. april 2019 | Efterfødsel

Som nybagt mor opdager du hurtigt, at der er kommet en ny chef til byen. En lille, men ekstremt krævende chef, der forventer at du opfanger det mindste vink og altid står til rådighed med mad og nærvær. Man kan hurtigt komme til at føle, at det liv og de rutiner man kørte med før er kastet op i luften, og at hele familiens rytme er underlagt babys luner.

Den allerførste tid af en babys liv skal man heller ikke regne med at kunne skabe helt faste rutiner og mønstre. Der er ikke nødvendigvis så meget rytme endnu i et spædbarns verden.

Det betyder dog ikke, at man ikke allerede fra start af kan begynde at indføre nogle gode og forudsigelige ritualer og rutiner.

Det viser sig nemlig, at gode og forudsigelige rytmer har en positiv indvirkning på dit barns evne til at kunne finde ro, huske og lære nyt.

Vi kender det jo også fra os selv. Hvis vi ved, hvad der skal ske, og når noget er både genkendeligt og forudsigeligt, så giver det os ro og holder vores stresshormon nede. Det samme gælder også for selv en lille baby.

Så – Indfører du nogle genkendelige mønstre og sekvenser, der gentages dagligt, vil det give din baby mere ro og afspejle sig i din babys sove- og spisemønster. Win!

 

Her kommer der nogle bud på nogle gode rutiner, du kan prøve at indføre i din og din babys hverdag:

 

1. Syng sange for din baby. Syng de samme sange – gerne med fagter. Du vil opdage, at din baby hurtigt genkender sangen, og når din baby er blevet lidt større, vil han/hun selv forsøge sig med fagterne, når du synger en velkendt sang.

 

2. Let’s face it. Du og din baby kommer til at tilbringe mange timer ved puslepladsen. Gør puslepladsen til et rart og genkendeligt sted for din baby. Tag dig tiden til at skabe øjenkontakt og pludr med baby og lad din baby ligge lidt med numsen bar på maven, så nakketræningen bliver en fast del af puslerutinen.

 

3. Lær dig selv babymassage. Det er en dejlig hyggestund at have sammen, og en genkendelig handling, der vil give dit barn både ro og velvære. Prøv at planlæg den daglige massage på et nogenlunde fast tidspunkt, for eksempel lige inden puttetid.

 

4. En daglig hud-mod-hud hyggestund er en dejlig rutine for både mor og baby. At tillade sig en lille slumrelur på sofaen med baby liggende på brystet, hvor det ikke skal handle om andet end nærvær og nærhed. Vasketøjet kan vente!  

 

5. Fast putterutine. Alle børn og alle forældre er forskellige, og der findes mange holdninger og metoder til putteritualer. Find et ritual der passer til jer og forsøg at holde fast i det. I et godt putteritual er gentagelse og tydelighed nøgleord, da gentagelsen gør rytmen til en vane. Sørg for at blive enig med din partner om rutinerne, så I gør det samme. Læs for eksempel altid en godnatbog inden lyset slukkes og syng en godnatsang.

 

6. Et rigtig godt råd er at have en fast rutine, når/hvis I skal op om natten og skifte ble. Lær din baby allerede tidligt at der er forskel på nat og dag. Skift kun ble om natten, hvis der er afføring i, eller hvis den er meget våd. Undgå at tænde lyset helt og lad vær’ med at tale meget med din baby. Din baby vil hurtigt opfatte, at hvor dagen er til leg og aktivitet, så er natten til ro og søvn. Når du skal amme om natten, så am liggende i sengen eller sid i umiddelbar nærhed af sengen. Dermed undgår du også, at din baby vågner for meget op, og det bliver således nemmere at få baby til at finde ro igen bagefter.     

 

Jeg håber, du kan finde inspiration i ovenstående. Husk at børn er forskellige, og at vi ikke kan bestemme vores børns rytme. Derimod kan vi skabe rammer og betingelser, der kan give vores børn ro og tryghed, og som konsekvens vil det på sigt blive nemmere at aflæse barnets rytme og behov.

 

Skrevet af Maja

 

Kilder:

https://babyinstituttet.dk/rutiner-og-struktur

https://nordicparenting.dk/2016/06/25/her-er-de-tre-ting-som-gaar-igen-i-enhver-vellykket-putte-rutine/

 

Velkommen

… til mit blogunivers.

Her vil jeg dele alt fra opskrifter og træningsprogrammer, til personlige indlæg og den nyeste viden med omdrejningspunkt i træning, sundhed, fertilitet, graviditet og efterfødsel. Jeg brænder for at hjælpe gravide, mødre og familier mod en sundere og stærkere hverdag, og jeg glæder mig til at inspirere dig!

Tak fordi du læser med <3

KIG LIDT RUNDT

Få bedre nætter!

Få bedre nætter!

Som mange af jer ved, har jeg haft et barn, som slet ikke har ville sovet om natten. Dette har selvfølgelig taget hårdt på vores familie. Både min mand og jeg har også døjet meget med at ligge...

Et halvt år som Corona mor

Et halvt år som Corona mor

Der er en grund til at kun én forælder har barsel. Her er min Corona-barsel på godt og ondt. En søndag morgen i slutningen af februar 2020 kom han ud, vores lille basse af en dreng. Ikke mindre end...