Indlæg

Mindfulness for mor

2. maj 2019 | Efterfødsel

Nogle gange har man bare brug for en pause fra det hele. En pause fra baby, vasketøj, lortebleer og søvnløse nætter. Og ligesom det er hårdt, er det samtidig fantastisk. Det er en periode af livet som går alt for stærk, og som man aldrig får igen. Men man kan lære at værdsætte tiden mere, hvis man lærer at være til stede i nuet. Også når det er knapt så sjovt, og man står med lort på fingrene og en skrigende, sulten baby.

Jeg deler ud af mine bedste mindfulnessøvelser, du kan lave for at lære at være mere til stede, der hvor du er.

 

 

Hvad er mindfulness?

Mange tænker på mindfulness som en form for religion. Nogle sværger til mindfulness, og mener det er vejen frem. Men i virkeligheden er det meget mere simpelt.

Mindfulness er at være til stede i nuet med alle dine sanser, uden så mange tanker. Det originale sprog siger, at mindfulness er ”at lære at bære lidelse”. Lidelse kan være mange ting, men i bund og grund handler det om ikke at være dømmende eller kritisk, og hellere bare acceptere hvor man befinder sig lige nu. Det handler om accept. Af sig selv. Sin skrigende baby. Sit smertefulde håndled eller hvad der ellers er der tager al ens opmærksomhed på en negativ måde.

 

 

Hvorfor er det vigtigt at være mindful?

Vores tanker fylder meget af dagen. Mange af de tanker vi har er negative. Om os selv, andre eller den situation vi står i. Ofte tænker vi på, hvad vi skal senere, i morgen, eller hvad vi ønsker os, som vi ikke allerede har. Det er ikke noget galt i at planlægge aftensmaden eller drømme sig til en ferie på Bali. Men det er et problem, hvis det er det eneste, vores tanker er fyldt med. Derfor hjælper mindfulness på, at være taknemmelig for det man har lige nu. Være til stede i det der sker lige her og nu. Forestil dig at du for eksempel var på Bali, den ferie du har tænkt på i lang tid. Og mens du var der, var det eneste, du kunne tænke på, hvad du skulle nå, når du kom hjem. Hvilken kæmpe stak arbejdsopgaver som nok ventede på kontoret efter 14 dages fravær. Hvordan flyturen mon blev. Eller at du skulle huske at tage en masse flotte billeder til din instagram-profil. Så ville du jo aldrig nyde Bali. Og alle de fantastiske minder du kunne skabe der. Det samme gælder også i hverdagen. Også selvom hverdagen ikke så meget som minder om en ferie på Bali.

Endvidere hjælper det dig til at blive en mere rolig, kontrolleret og kærlig mor.

Hvordan det?

Når du kan styre dine tanker og være til stede, giver det dig tryghed, som du giver videre til dine børn. Du får ikke så mange freak-outs mere, du går ikke rundt og er konstant stresset og bekymret for fremtiden, og alt du skal have nået. Du accepterer, hvordan tingene er uden at dømme, og har mere fokus til at klare de daglige opgaver på en mere positiv og produktiv måde!

 

 

Start med at blive opmærksom på dine sanser!

Alt sidder i hovedet. Det er så sjældent, vi stopper op og lægger mærke til vores sanser. Hvad hører du lige nu? Hvordan dufter det hos dig? Hvordan føles din krop? Hvad kan du se? Hvilken smag har du i din mund? Prøv at gøre det i 5 minutter hver eneste dag. Sæt dig ned, eller gør det mens du går en tur eller leger med din baby. Hvordan føles din baby’s hud? Hvordan dufter den? Hvilke lyde siger din baby? Hvordan er det at kigge i din babys øjne? Bliv ved. Hvis der kommer tanker op som ikke har noget med svar på de ovenstående spørgsmål at gøre, skal du blot registrere dem og sende dem videre igen. Det vil være svært de første mange gange. Men øv dig hver eneste dag. Også om natten når baby vækker dig. Læg mærke til roen, mørket, hvordan baby sutter løs, og hvordan det føles at ligge hud mod hud.

 

Afspænding

Brug 10 minutter inden sengetid på at afspænde din krop. Man kalder det for en ”Body-Scan”.

Du ligger på ryggen eller siden, der hvor du er mest komfortabel. Luk øjnene og lav 5-6 dybe vejrtrækninger. Prøv at lukke ned for tankerne og fokusere på dit åndedræt. Du starter med at fokusere på dine kropsdele fra fødderne og op, og lægger mærke til hvordan det føles, mens du forsøger at slappe endnu mere af i kroppen på hver udpustning.

Det giver dig ro, og hjælper med at falde hurtigere i søvn!

 

Når du har prøvet ovenstående 2 opgaver i en måneds tid, vil jeg anbefale dig at udforske flere mindfulness øvelser på nettet.

 

Jeg håber, det giver dig det, du leder efter! Jeg kan kun anbefale det!

Velkommen

… til mit blogunivers.

Her vil jeg dele alt fra opskrifter og træningsprogrammer, til personlige indlæg og den nyeste viden med omdrejningspunkt i træning, sundhed, fertilitet, graviditet og efterfødsel. Jeg brænder for at hjælpe gravide, mødre og familier mod en sundere og stærkere hverdag, og jeg glæder mig til at inspirere dig!

Tak fordi du læser med <3

KIG LIDT RUNDT

Få bedre nætter!

Få bedre nætter!

Som mange af jer ved, har jeg haft et barn, som slet ikke har ville sovet om natten. Dette har selvfølgelig taget hårdt på vores familie. Både min mand og jeg har også døjet meget med at ligge...

Et halvt år som Corona mor

Et halvt år som Corona mor

Der er en grund til at kun én forælder har barsel. Her er min Corona-barsel på godt og ondt. En søndag morgen i slutningen af februar 2020 kom han ud, vores lille basse af en dreng. Ikke mindre end...