En barnedåb er en stor begivenhed. For mange er det første gang, at familie og venner skal se den lille nye skabning. For andre er det en anledning til at samle familien sammen på én dag. For andre igen er det en religiøs begivenhed fremfor alt.
Men det skal ofte planlægges meget til sådan en dag. Der skal være mad, dåbskjole, tøj til mor og far og andre søskende eventuelt. Så skal der oftest være et lokale, hvor det skal holdes og ikke mindst en ønskeliste til gæsterne.
Vi har forsøgt at skabe et overblik over typiske gøremål og gode råd fra andre, der allerede har holdt barnedåb. Vi håber det kan give jer lidt inspiration og ro omkring det hele. God læsning
Step 1. Find ud om barnet skal døbes eller navngives.
I dag er der flere, der vælger at navngive deres barn fremfor at døbe det i kirken. Men mange vælger stadig den traditionelle barnedåb i kirken. Det første, I skal tage stilling til, er hvorvidt barnet skal døbes i en kirke eller navngives. Når man har besluttet det, kan man gå videre i processen. Man kan hyre en navngiver fra rådhuset i sit sogn ind til et navngivningsritual.
Step 2. Hvor skal barnet døbes?
Som oftest foregår barnedåben i den kirke der ligger i det sogn man hører til. Dog er der nogle forældre, der ønsker at børnene bliver døbt i den kirke, de selv eller andre familiemedlemmer er døbt i. Under alle omstændigheder skal I finde ud af, hvor I ønsker at barnet bliver døbt.
Step 3. Hvilken dato skal barnet døbes?
Hvis man er ligesom mig, er datoen på ingen måde en tilfældighed. Jeg går meget op i tal og datoer 😛. Men er man mere normal, plejer der at være nogle valgmuligheder i den kirke, barnet skal døbes i. Nogle steder skal man være hurtig til at vælge en dato. Andre steder er det mindre besværligt at få en ønsket dato. Personligt har vi altid valgt en lørdag, da jeg har haft brug for en dags ro efterfølgende, hvor vi kan komme os, inden arbejdet og hverdag starter. Det er individuelt, hvordan man har det med det hele. De fleste døber deres babyer, når de er 3-6 måneder. Nogle før, andre senere. Det er noget I som familie og forældre, skal tage stilling til.
Step 4. Hvor mange og hvem skal inviteres?
Inden I finder ud af, hvor festen skal afholdes, skal der være styr på, hvor mange gæster I ønsker at invitere. Der kan være, at økonomien sætter en grænse for det senere i forløbet, men en idé om, hvor mange mennesker I tænker, I vil invitere er et rigtig godt udgangspunkt for at finde de rigtige lokaler.
Step 5. Hvor skal festen holdes?
Når man har fået en dato til kirken og et tidspunkt, er det en rigtig god idé at finde et lokale, som har tilgængelig hed samme dag. Der er mange muligheder, hvad der angår lokaler. Hvis man ikke er så mange, er det også en god mulighed at holde dåbsfesten hjemme i haven eller i ens hus.
Hvis I holder barnedåb i Aarhus kommer jeg med mine bedste anbefalinger:
Restaurant Martino som ligger ved tangkrogen. Den er super skøn, personalet er dejligt og meget imødekommende, og serveringen er 1. klasse! Vi elskede at holde barnedåb for vores Matheo på Martino og anbefaler gerne stedet videre! De har også nogle fornuftige priser, og så er udsigten over havet prikken over i’et.
Restaurant Anker – en nyere restaurant som ligger på havnen ved Aarhus Ø. SMUKKE detaljer, LÆKKER menu og FANTASTISKE omgivelser beskriver det meget godt. Jeg elskede setuppet til vores barnedåb dernede, og personalet var smilende og hjælpende hele vejen igennem.
Tivoli friheden. Det er en genial lokation, når man har børn med. Der er mange muligheder for aktivering af børn, der kommer med til festen. De har rigtig god mad og mange løsninger. Prisen er liiige til den gode side, men man får valuta for pengene om ikke andet. Man skal være ude i god tid, hvis man skal leje deres restauranter. Vi var selv i skovpavillonen – det var super hyggeligt. Og maden smagte mega godt!
Hvis I har andre anbefalinger må I gerne smide det i en kommentar, så tilføjer vi det til indlægget ☺
Step 6: Lav/Køb og send invitationer ud.
Mange kan godt lide at være kreative med dåbsinvitationerne. Jeg lavede selv til min første… Med de 2 andre var det ikke lige så detaljeret – mor-livet du ved.
Der findes mange hjemmesider, hvorfra man kan bestille dåbsinvitationer med et billede af guldklumpen. Det varierer i prisleje og design, men mulighederne er mange.
Endvidere kan man besøge pinterest, hvis man ønsker inspiration til barnedåb generelt, men helt bestemt også invitationer.
Send invitationer ud senest 5 uger inden dåben og gerne før, så du er sikker på at ingen har andre planer den dag.
OBS! Hvis I skriver ønskeliste på invitationen, skal I lige tale om det, inden I sender dem afsted/bestiller dem 😊
Step 7. Dåbskjole/tøj
Hvilken kjole skal I have? En der går i arv, en ny eller en hjemmelavet? Mulighederne er mange. Hvis det er en, der går i arv, er det rart at få den hjem, hvis den befinder sig et andet sted. Der er også en rigtig god idé at have en dåbskjole, der er renset, hvis den er blevet brugt før. Få købt en hvid body og eventuelt et silkebånd i den rigtige farve mm. I skal også sørge for tøj til jer selv. En ammevenlig kjole eventuelt? Måske skal baby have et fint sæt på efter selve dåben?
Step 8. Dåbskage
Hvilken kage skal I have? Skal I selv lave den? Skal den bestilles? Dåbskager findes i tusindvis. Igen refererer jeg til pinterest, hvis den skal have fuld skrald! Ellers kan der selvfølgelig laves mange forskellige varianter derhjemme. Det er også mange leverandører, der laver kager til barnedåb.
Step 9. Mad
Hvis I holder festen derhjemme, skal I finde ud af, om I selv vil lave maden, eller om I ønsker at bestille mad udefra. Det første, I skal tage stilling til, er hvilken type mad, I ønsker at lave eller spise. Derefter skal I lave en indkøbsliste eller finde en leverandør, der kan levere det I ønsker
Step 10. Dåbs pynt.
Det er her, det bliver sjovt! Man kan finde meget nips rundt omkring. Hvis man vil have et gennemført pyntetema, er min anbefaling helt klart Party in a box! Trine er så sød, og sammesætter en pakke efter dine ønsker. Find hende her: www.partyinabox.dk
En lille liste over fine ting;
- Bordkort
- Servietter
- Bordpynt
- Duge
- Balloner
- Blomster
- Lys
Step 11. Dåbs aktiviteter
Vi har altid gjort noget aktivt til vores barnedåb. Simpelthen fordi vores familie har mange små børn, som hurtigt keder sig til sådan en formel fest. Vi fik familien til at udfylde et skema ”mig om 18 år”, som Matheo kan se til hans 18 års fødselsdag. Der svarer de på spørgsmål, og så gemte vi svarene i en sparegris, som han kan åbne, når han fylder 18 år.
Vi lavede også en “barsels jeopardy” som var mega sjov, hvor børnene også kunne være med.
Step 12. fadder og gudmor/gudfar
Hvem skal være faddere? Hvordan vil I spørge? Det skal I tale om og også blive enige om.
Mangler der noget?
Skriv en kommentar, så fylder vi ud!