fbpx

9 vaner som gør mit familie- og arbejdsliv lettere

13. august 2019 | Personlig | 0 Kommentarer

(Den fede og mega praktiske weekplanner er fra The Carrot Hunt og kan købes her)

Som børnefamilie med to voksne med travlt arbejdsliv og to små børn, bliver hverdagen ofte hektisk og udmattende. Min mand og jeg har begge svært ved at holde øjnene åbne, når vi endelig lander på sofaen kl. 20.30 om aftenen. Lyder det bekendt? 

Hjemme hos os forsøger vi at holde fast i nogle vaner, der for os gør vores familie- og arbejdsliv en anelse lettere. Måske du kan lade dig inspirere? Vi travle mødre må jo hjælpe hinanden, så godt vi kan!

 

Here goes:

9 vaner som gør mit familie- og arbejdsliv lettere:

 

  1. Om morgenen møder min mand tidligt, mens vi andre tager os god tid til at vågne, komme i tøjet og spise morgenmad. Vi taler lidt om, hvad dagen skal bringe, og forbereder os således mentalt til dagens gøremål.
  2. Er vi bagud med vasketøjet, sætter jeg gerne en vask over om morgenen, inden jeg tager på arbejde, og så hænger min mand det op, når han kommer hjem fra arbejde. Teamwork!
  3. Madplan + indkøb til ugen. Dette er en forholdsvis ny vane, som vi stadig øver os på. Men for søren da, hvor bliver logistikken i løbet af ugen bare så meget nemmere, når der er planlagt og handlet ind til måltiderne på forhånd. Lidt for mange gange har jeg stået i Netto kl 16.45 med 1-2 trætte unger hængende om læggene uden den fjerneste idé om, hvad aftenens måltid skal bestå af. 
  4. Når vi laver aftensmad, laver vi gerne lidt ekstra, så jeg har til min madpakke dagen efter. Rester der lige varmes i mikrobølgeovnen er altså bare lidt mere indbydende end en lunken klapsammenmad!
  5. Når mine børn kommer hjem fra institution om eftermiddagen, er de bare SULTNE! Og det er altså lige meget, om de lige har fået eftermiddagsmad i institutionen. De vil have mad NU og kan under ingen omstændigheder vente helt til aftensmaden. Jeg gør derfor ofte det, at jeg skærer lidt frugt og grøntsager ud til dem, som de kan snacke af. Spiser de grøntsager om eftermiddagen, er det heller ikke så vigtigt, om de nu får spist alle grøntsagerne på tallerkenen til aftensmåltidet, hvor de efterhånden er godt trætte, og risikoen for konflikter desto større.
  6. Hjemme hos mig er det okay, at børnene ser Ramasjang mellem kl. 17 og kl. 18. Jeg har ikke dårlig samvittighed over mine børns skærmtid, for de er trætte og får koblet af, og jeg får mulighed for at lave aftensmad imens.
  7. Når der skal laves aftensmad deler min mand og jeg os op, således at den ene laver mad, mens den anden kigger efter ungerne. Det er bare nemmere at lave mad, når man ikke har en 1 årig siddende på armen imens.
  8. Vi har et fast putteritual med vores unger. Det giver dem en fornemmelse af forudsigelighed og tryghed, og i sidste ende skaber det mindre konflikter.   
  9. Fredag er en særlig dag hjemme ved os. Når vi kommer hjem om eftermiddagen, hygger vi os med snacks og fredagsdrinks (2 med alkohol – 2 uden). Til aften laver vi gerne pizza eller en anden familiefavorit, og derefter er der fredagsslik og Disneysjov med den ældste. Allerede om lørdagen spørger han: ”Hvornår er det fredag igen mor?”. 

 

Hvilke vaner gør dit familie- og arbejdsliv nemmere? Kommenter gerne i kommentarfeltet ☺

 

Skrevet af Maja

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Sådan sætter jeg nye mål og når dem

Sådan sætter jeg nye mål og når dem

Jeg har læst ufattelig mange selvhjælpsbøger, set foredrag og udforsket, hvordan man kan coache sig selv, og nå de mål man sætter sig. I dag vil jeg derfor dele min viden med jer, så I måske også kan få lidt inspiration til, hvordan I kan nå de mål, I har! 

Derfor skal du træne sammen med andre

Derfor skal du træne sammen med andre

Når du træner med andre, udforsker du også dine sociale relationer, og du bliver mere disciplineret af at have en aftale, du ikke vil aflyse i samme frekvens som aftaler med dig selv. Udover det får man sparring fra andre, og træningen bliver mere kreativ og variabel, idet man er flere om at vælge øvelser og designe programmer. Så når du træner med andre, får du generelt bedre resultater, end når du træner alene. 

Share This