fbpx

6 måder at bibeholde din motivation

17. november 2018 | Efterfødsel | 0 Kommentarer

Bibehold din motivation

Om du er i gang med et vægttab, en livsstilsændring, nye vaner eller noget helt fjerde, kan motivationen være svær at bibeholde gennem hele processen.
Det er en naturlig ting at motivationen sviger op og ned, men det er vigtigt at den ikke forsvinder helt. Derfor får du vores bedste råd til, hvordan du bedst kan bibeholde din motivation i det du har sat dig for.

 

  1. Sæt realistiske mål – og del mål

For at bibeholde din motivation fra starten af processen, er det vigtigt at dele den op i små bidder. Lav nogle delmål for, hvornår du gerne vil have tabt de første 3, 5 eller 7 kg. Eller hvornår du gerne vil have ændret en bestemt del af din livsstil. På den måde synes målet mere overkommeligt og hurtigere at nå, hvilket gør det lettere at forblive fokuseret og motiveret.
Store målsætninger synes nemlig ofte overskueligt, og man kan komme til at føle sig lidt fortabt i processen.

 

  1. Forbered dig

Se tilbage på dine tidligere processer og klargør, hvornår motivationen ofte begynder at dale eller måske helt forsvinder. Hvis du selv er bevidst om, hvornår dette sker for dig, har du nu en chance for at tackle det på den rigtige måde. Når vi ved hvornår det vil ske, og at motivationen daler – for det gør den på et tidspunkt under alle processer, – så er du forberedt.
Skriv en lille note til dig selv, om hvor du står nu, i starten af processen og hvad du gerne vil opnå. Når motivationen daler, kan denne note hjælpe dig med at se, hvor langt du allerede nu er nået og forhåbentlig give dog det boost du har brug for. Og hvis du allerede nu er forberedt på at motivationen kan dale undervejs, vil det ikke komme som en overraskelse. Du er forberedt og det vil ikke slå dig ud i samme grad, som du måske før har oplevet.

 

  1. Lav en plan

Når du har sat dit første delmål, så lav en plan for hvordan du vil nå derhen. Hvad vil du ændre til at starte med? Husk at hvis du vi lykkedes i processen, så vend ikke bunden i vejret på din hverdag fra den ene dag til den anden. Tag en vane, eller et tiltag ad gangen, og få det implementeret på en sund og holdbar måde.

 

  1. Få opbakning fra din omgangskreds

Når man gennemgår en livsstilsændring eller forsøger at tillægge sig nye vaner, er det vigtigt at have opbakning fra venner og familie. Således har du nogle at støtte dig op af, på de dårlige dage og rose dig på de gode. Hvis du har mulighed for at få din familie eller en god ven med i processen, så slå til og planlæg at gøre det sammen. Den bedste motivation opnås når man gennemgår processen sammen.

 

  1. Evaluer undervejs

Når du er godt i gang med processen, så brug et øjeblik på tænke over hvordan det er gået. Klargør hvor du ofte mødre udfordringer, og find ud af hvad det netop gør at disse er svære for dig. Når du er bevidst om de svære udfordringer, kan du forsøge forskellige måde at gribe det an næste gang. Ingen kender dig bedre end dig selv, og kun du ved hvordan du kan gøre en svær situation bedre for dig.

 

  1. Kig på det store billede – ikke den sidste uge.

Når tingene skrænter og motivationen daler, så kig tilbage på, hvor langt du allerede er nået. Vi lader os ofte slå ud af en dårlig uge, en lidt for usund ferie, eller måske en stresset periode på arbejdet eller i hjemmet. Den bedste måde at få styr på motivationen igen, er ved at kigge på hvad du allerede har opnået. Tillad dig selv at være stolt over din præstation, også selvom det sidste stykke tid kunne have været bedre. Se ikke på hvor langt du har igen, men på hvor langt du allerede er kommet. Du startede processen med at sætte et mål, forberede dig og lave en plan. Disse redskaber skal du igen have fat i. Og selvom du måske har taget et par skridt tilbage, så er det kun et par skridt, og en brøk del af hvad du allerede har taget igennem denne proces.

0 kommentarer

Trackbacks/Pingbacks

  1. 11 måder at være sundere på i hverdagen - Træning i Aarhus | Effektiv træning for gravide, mødre og familier i Aarhus - […] ikke holdbare. Så hvis du kæmper med at holde motivationen oppe, kan du læse vores indlæg, ”6 måder at…

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Sådan får du tid til at træne med en baby i huset

Sådan får du tid til at træne med en baby i huset

Det kan som mor være svært at finde tid til sig selv og finde tid til, hvornår man skal træne. Heldigvis behøver din baby ikke at sove, for at du kan få trænet. Der er nemlig rigtig mange måder, hvorpå du kan inddrage din baby i træningen.

Share This