Indlæg

4 facts der får dine mavemuskler til at samles igen

9. november 2018 | Efterfødsel

Delte mavemuskler

De fleste kvinder vil opleve at mavemusklerne deler sig under en graviditet for at lave plads til baby. Dette er en naturlig proces og ikke noget man skal være bange for.

Efter fødslen skal kroppen restituerer og hele, hvilket indebærer at mavemusklerne langsom samles og finder på plads igen. Nogle vil dog opleve at denne proces ikke sker af sig selv, og de skal derfor være ekstra opmærksomme på, hvilke bevægelser de laver i deres hverdag og gerne supplerer med træning der styrker kerne muskulaturen.

Tommelfinger reglen hedder sig, at ca. 8 uger efter fødslen, skal mavemusklerne have fundet på plads igen. Dette kan selvfølgelig variere, og derfor vil nogle kvinder opleve kortere eller længere tid.

Nedenfor giver vi dig 4 facts, som kan hjælpe dig med at få styr på dine mavemuskler

 

  1. Sæt dig ikke lige op i sengen

– Undgå mavebøjningen, når du sætter dig op i sengen. I stedet bør du rulle om på siden og presse dig op at sidde med armene. Når du sætter dig lige op, ligges der nemlig et pres på mavemusklerne, der vil modarbejde deres heeling og i nogle tilfælde skubbe dem længere fra hinanden. Tænk derfor over, hvordan du sætter dig op.

 

  1. Drop at ligge i planke og lave masser af mavebøjninger

– Af samme grund som tidligere, bør du droppe mavebøjninger og planke, da de ligger et unødvendigt pres på mavemusklerne. Dyrker du yoga eller pilates, bør du derfor være opmærksom på at undgå/mindske planke-lignende øvelser.

 

  1. Lav øvelser der styrker din kerne muskulatur

– I stedet for planke og mavebøjninger, bør du lave øvelser, hvor du styrker din kerne muskulatur. Øvelsen ”leg raise” i forskellige variationer er et godt eksempel på, hvad du gerne må lave. Her holder du overkroppen i gulvet under hele øvelsen og bruger i stedet benene som vægt til at træne core-muskulaturen.

 

  1. Vær opmærksom på dine hverdags bevægelser

– Giv din krop tid til at hele, og pres den ikke unødvendigt. Du bruger mavemusklerne, hver gang du løfter på dit barn. Når du bøjer dig forover og løfter dit barn op, bruges musklerne i din mave og lænd. Derfor bør du i stedet sætte dig ned i hug, tage dit barn ind til kroppen og bruge benene til at rejse dig igen.

 

Er du i tvivl om du har delte mavemuskler?

Find den på vores youtube kanal , hvor du også kan finde gode øvelser til delte mavemusker, eller se med herunder.

Velkommen

… til mit blogunivers.

Her vil jeg dele alt fra opskrifter og træningsprogrammer, til personlige indlæg og den nyeste viden med omdrejningspunkt i træning, sundhed, fertilitet, graviditet og efterfødsel. Jeg brænder for at hjælpe gravide, mødre og familier mod en sundere og stærkere hverdag, og jeg glæder mig til at inspirere dig!

Tak fordi du læser med <3

KIG LIDT RUNDT

Få bedre nætter!

Få bedre nætter!

Som mange af jer ved, har jeg haft et barn, som slet ikke har ville sovet om natten. Dette har selvfølgelig taget hårdt på vores familie. Både min mand og jeg har også døjet meget med at ligge...

Et halvt år som Corona mor

Et halvt år som Corona mor

Der er en grund til at kun én forælder har barsel. Her er min Corona-barsel på godt og ondt. En søndag morgen i slutningen af februar 2020 kom han ud, vores lille basse af en dreng. Ikke mindre end...