Indlæg

3 akutte smertelindrende metoder du skal kende, når du har ondt i lænd og bækken under din graviditet

26. juli 2021 | Graviditet

Bækken- og lændesmerter er noget, der rammer rigtig mange gravide.

Smerterne kan opstå af forskellige årsager, jeg har nævnt de 5 typiske årsager her:

 

Årsager til bækkenløsning

 

Men når de først er opstået, er det heldigvis hjælp at hente.

Hvis du ønsker at akut lindre smerter i lænd og bækken under din graviditet, deler jeg her 3 akutte smertelindrende metoder med dig. Alle er helt trygge for dig, under din graviditet, og indebærer ikke smertestillende.

 

Manuel terapi

Manuel terapi er et fantastisk redskab. Ikke kun fordi du altid har det for hånden, enten med en lacrosse bold eller med en partners dygtige hånd, men fordi det virker akut.

Ofte er vi spændte i de overbelastede muskler og led, som fører til smerter. Derfor er afspænding af disse muskler og led med til at lindre smerterne og generne, man oplever.

Manuel terapi er helt ufarligt, men bør selvfølgelig udføres på det mest optimale måde.

Du kan med fordel bruge manuel terapi i 5-10 minutter hver dag som forebyggelse, men når smerten er opstået, anbefaler jeg 15-20 minutters intensiv behandling ved hjælp af en lacrosse bold  på triggerpunkter omkring smilehullet ved hoften og på balden, eller massage fra en uddannet terapeut eller din partner.

I mit kursus for gravide, der er ramt af smerter i lænd og bækken eller bækkengener, er der en videoguide til manuel terapi med partner, du kan benytte allerede nu. Find mit kursus “Smertefri Graviditet” lige her:

 

Smertefri Graviditet

 

 

Psoas strækket

Lyder det lidt som noget pseudoscience? Lad endelig ikke navnet snyde dig. Dette stræk virker lige med det samme – efterfulgt af en lur på sofaen!

Psoasstrækket er et stræk, hvor din lyske bliver strukket.

“Men hvorfor skal jeg strække lysken”, tænker du måske?

Jo, fordi du under din graviditet har mere vægt på forsiden af kroppen grundet relaxin.

Psoasstrækket er med til at lindre spændinger, der opstår i lysken grundet mere fremadbøjet holdning. Det kan umiddelbart frigive smerter fra lænd og balder og iskiasnerven.

Stå i positionen i 20-30 sekunder, inden du skifter ben, og gentag 2-3 gange.

Du kan finde flere ressourcer og anbefalinger til arbejdspositioner og lindrende og symptombehandlinger i mit mini-kursus “Fri for smerter” til 29 kr lige her:

 

Fri for smerter

 

 

Varme-kulde bad

Iskoldt vand? Yes! Det kan noget! Især når det blandes med varme stunder.

Varm og koldt bad kan lindre smerter akut. Simpelthen fordi det spænder og afslapper musklerne skiftevis.

Brug kortere tid med det kolde vand – ca. 5 sekunder, og længere tid med varmere vand, ca. 15 sekunder.

Stå i bruseren i et par minutter, og tag et hvil på 15 minutter på sofaen efterfølgende.

Velkommen

… til mit blogunivers.

Her vil jeg dele alt fra opskrifter og træningsprogrammer, til personlige indlæg og den nyeste viden med omdrejningspunkt i træning, sundhed, fertilitet, graviditet og efterfødsel. Jeg brænder for at hjælpe gravide, mødre og familier mod en sundere og stærkere hverdag, og jeg glæder mig til at inspirere dig!

Tak fordi du læser med <3

KIG LIDT RUNDT